De 5 største rejsetrends
- sådan vil danskerne rejse i 2024
Danskerne er blevet rigtige globetrottere – vi prioriterer rejser og udforsker hele tiden nye steder og måder at rejse på. Nogle af de trends, vi tror, vi vil se meget af i 2024, har eksisteret i lang tid, mens andre kommer som en overraskelse. Det viser, at vi er meget mere eventyrlystne, end vi ofte tror,« siger Martina Krantz, pressechef i Apollo.
Baseret på egne salgstal og resultater fra en rejseundersøgelse* er dette de rejsetrends, som Apollo har størst tillid til for 2024:
1. Ferien prioriteres
Efter en måned med snekaos og isnende kulde er det ikke svært at forstå, hvorfor udlandsferien rangerer så højt i den danske behovspyramide. Trods prisstigninger og rentestigninger viser en undersøgelse* fra Apollo, at mere end 4 ud af 10 planlægger at fortsætte med at rejse som hidtil.
At ferien stadig er prioriteret afspejles også i rejsearrangørens egne tal - som indtil videre i år ligger 15 procent over samme tid sidste år. Mens De Kanariske Øer, Egypten og De Forenede Arabiske Emirater topper listen for vinteren, er det Grækenland , der skiller sig ud som den klare vinder denne sommer. Hele 7 ud af 10 af Apollos sommerbookinger indtil videre går til en græsk ø eller by.
2. Vi rejste med vores hjerter
Selvom vi holder os til klassiske feriedestinationer, udforsker en stor del af os i år nye og mere uberørte sider af vores favoritter. Hos Apollo er det destinationer, hvor masseturismen er iøjnefaldende ved sit fravær, der hidtil har haft den største stigning i salget. Har du hørt om øerne Limnos? Tilos Plakias? Det vil du snart!
Samtidig er interessen for autentiske hoteloplevelser stigende. Mondo Local er rejsearrangørens hotelkoncept, der både vokser hurtigst og har flest tilbagevendende gæster. En stor procentdel af gæsterne vender tilbage hertil år efter år.
Apollo Mondo Local - for dem, der ønsker at se og opleve det autentiske på lokale hoteller.
- De fleste af os foretrækker helt klart det personlige og autentiske frem for det kommercielle og internationale. At bo på et lille familieejet hotel forbedrer ikke kun hele ferieoplevelsen, fordi du får smagt, mærket og hørt det land, du besøger – du kommer også tættere på lokalbefolkningen. For mange er det blevet en slags ny definition af et sommerhus,« siger Krantz.
3. rejse med et formål
En rejseform, som vi har set en tendens til i flere år, er træningsrejser, men det, der engang var forbeholdt dem med særlige interesser, er nu blevet en trend blandt alle målgrupper. Hos Apollo er det rejsearrangørernes rene sportshoteller , der dominerer salgslisterne – og bag bookingerne finder vi alt fra familier, vennegrupper og solorejsende til eliteatleter.
- At rejse med fokus på fitness og wellness er blevet så trendy, at det har fået sit eget kælenavn: transformationsrejser. ”Vi rejser simpelthen for at udvikle os selv, dyrke motion, forfølge vores interesser og møde ligesindede – og det har ført til, at rekordmange mennesker rejser på egen hånd,” siger Krantz.
Trenden er også blevet en realitet for seniorer, som er mere aktive end nogensinde. Interessen for aktivitetsfyldte ferier er blevet så stor, at Apollo har udviklet et rejsekoncept skræddersyet til målgruppen 55+: Apollo Silver. Derudover lancerer rejsearrangøren i år temabaserede arrangementer med fokus på fysisk aktivitet og dans!
Maksimer oplevelserne på ferien - kombiner flere destinationer!
4. En tur, flere destinationer
Mens 90'erne for længst har fået et comeback inden for mode, vil 80'erne pryde rejsescenen i 2024. Øhop er tilbage i fuld gang! Siden Apollo lancerede sine første kombinationsrejser , er interessen steget så dramatisk, at rejsearrangøren i år udvider sortimentet yderligere. Alene i Grækenland kan danskerne vælge mellem i alt 65 forskellige kombinationsmuligheder – fra ø-hop på Kykladerne til to forskellige feriesteder på én og samme ø.
- Vores kombinationsrejser kan ses som en opgradering til traditionel ø-hop. Du kan vælge mellem utallige forskellige destinationer, hoteller og rejselængder, mens du booker alt på forhånd. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om, at færgerne er udsolgt eller hotellerne er fuldt bookede midt i højsæsonen, uden at skulle gå på kompromis med eventyret,« forklarer Krantz.
5. Under samme tag
En tendens, som Apollo har bemærket stigende, er, at flere og flere vælger at rejse i grupper. Tidligere har grupperejser stort set været forbeholdt mærkedage og bryllupper. Nu vælger flere og flere mennesker ikke kun at holde ferie med deres egen nærmeste familie, men vælger også at tage deres venner eller svigerforældre med. Det har medført en øget efterspørgsel efter store lejligheder, huse og villaer – og ikke mindst hoteller med et bredt udbud af aktiviteter for alle aldre.
- Det er alt fra store familier til familier med flere børn og vennegrupper, der ikke bare vil rejse sammen, men også bo sammen. Personligt forstår jeg det meget godt. Det skaber ikke kun en følelse af fællesskab, det betaler sig ofte også økonomisk. Hvis du rejser med små børn, er det endnu bedre, fordi I alle kan hjælpe med ikke kun det praktiske, men også legene," siger Krantz
Om undersøgelsen:
*Undersøgelsen blev udført af Norstat på vegne af Apollo i august 2023. Undersøgelsen havde over 1.000 respondenter i alderen 18-70 år i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Nama Seaside Villas i Kanali, Grækenland.
Find og book din sommerrejse
Tips og inspiration
Find varmen året rundt, læs vores rejseguider eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.